Nieuwsoverzicht uit de vak- en nieuwsbladen

Week 36, 2 september 2002 t/m
8 september 2002

overzicht eerdere uitgaven

naar homepage

Uitvaartwezen september 2002 Uitvaartwezen, onafhankelijk vakblad voor de
uitvaartbranche, nr. 9, september 2002
In het tijdschrift: Agenda. Lokale nieuwsflitsen. Verenigings-nieuws van de NUVU. Rubriek: Funeraire curiosa: Grafgeschenken. Portret: Oefenen in de garage: Els Labrujere en Frederike Damsteegt, en een aantal hoofdartikelen waaronder:
De 'live' opgraving van Pim Fortuyn
Op 19 juli werd Nederland voor het eerst geconfronteerd met een live-uitzending van een opgraving. En dat deed veel stof opwaaien. Al snel werd openlijk de vraag gesteld in hoeverre dat ethisch is en werd er uitvoerig gediscussieerd door deskundigen. De direct betrokkenen hebben het er ook intensief over gehad. Wat vinden zij?
Inzicht in kwaliteitsbeleving
Inzicht krijgen in de beleving van kwaliteit door nabestaanden, is dat mogelijk middels een enquête? Dat was de vraag waar de pilot klanttevredenheid zich op richtte. In opdracht van De NUVU werd dit onderzoek uitgevoerd door Saskia de Wit van SW Consultancy. Een gesprek met haar over het succes van de pilot, de kanttekeningen en de toekomst.

Verschillende kranten, 4 september 2002, Siciliaan valt dood in eigen graf
(DPA) - Een 63-jarige Italiaan is in het Siciliaanse Palermo om het leven gekomen toen hij in zijn eigen graf viel. Hij inspecteerde zijn in aanbouw zijnde familiegraf toen hij van de trap viel. Hij kwam met zijn hoofd op een blok marmer terecht en was op slag dood. Op het moment van het ongeval was niemand op het kerkhof aanwezig. Het duurde uren voor hij werd gevonden.

Volkskrant, 5 september 2002, De prikkel van de dood
Kees Fens: Het zijn ware regels: De aarde verveelt/ de hemel verveelt/ Je ontdekt/ dat je ziel gestorven is. Dat zingt Emilia Marty tegen het einde van de opera De zaak Makropulos van Leos Janacek, waarvan zij de hoofdfiguur is. Zij is driehonderd jaar, een levenselixer gaf haar de eeuwige jeugd, maar daarmee ook een leven van herhalingen: met steeds nieuwe mensen - de anderen sterven weg - moet zij herbeginnen. De verveling van de herhaling grijpt haar. Dan zingt zij de geciteerde regels, waarvan de laatste, paradoxaal, juist een uiting van ziele-leven is. Het elixer begint uitgewerkt te raken, maar zij wil dood. En na een vergeefse poging de eeuwige jeugd aan een ander te geven, sterft zij. Emilia Marty heeft de eeuwige jeugd gekregen, maar de troost van de dood is haar daarmee ontnomen. Ze sterft aan de verveling. Lang leven,- het is geen zegen. De onsterfelijkheid is wel het verschrikkelijkst geopenbaard in de Struldbrugs uit het derde boek van Swifts Gulliver's De prikkel van de dood Travels: zij kunnen niet sterven, maar moeten met ziekten en gebreken een afschuwelijk leven leiden. De eeuwige ouderdom. Dood, waar is uw prikkel? We weten natuurlijk dat Emilia Martys eeuwige jeugd gevolg is van een alchemistische goochel-truc is. Er is wat gemorreld aan de sterfelijkheid. Het kan niet toevallig zijn, dat in de twintigste eeuw - men denke maar aan het werk van H.G. Wells, ook zo'n optimist als Shaw - dat gemorrel hervat werd. Het allergrootste verschiet van onsterfelijkheid, het christelijke - na dit leven het eeuwige leven - begint geloofwaardigheid te verliezen. Maar het verlangen tot overleven is daarmee niet verdwenen. (Ook hierom vind ik de regels over verveling zo mooi: als na driehonderd jaar alles verveelt, hoe groot moet dan de verveling in de eeuwigheid zijn; de zielen zullen smeken om de afwisseling van de tijd). In mijn geheugen leeft Emilia Marty voorlopig voort. In hoeveel hoofden zal zij verder leven? Hoelang? Zolang Janaceks opera gespeeld wordt. Zij houdt de componist ook voorlopig onsterfelijk. Totdat in de cultuur het moment van de verveling aanbreekt. Het werk sterft, de hoofdfiguur ermee. Maar dan is Emilia Marty intussen wel zeshonderd jaar.

Bezoek de internetsite van:
Naar Uitvaartmedia homepage