De Landelijke Stichting Rouwbegeleiding (LSR) is een in Utrecht gevestigde organisatie, die bijdragen levert om nabestaanden te steunen in het rouwproces.

De LSR doet dat o.a. door een centraal punt te bieden waar zoveel mogelijk informatie op het gebied van rouw beschikbaar is. Nabestaanden kunnen via de LSR verwezen worden naar hulp in de woonomgeving. Ook geeft de LSR voorlichtings- en informatiemateriaal uit en verzorgt zij trainingen voor rouwzorgverleners.

Wegens uitbreiding van het takenpakket van onze kleinschalige organisatie ontstaat een vacature voor de nieuwe functie van:

Stafmedewerker Strategie en Ontwikkeling

(32 uur per week)

Het betreft een functie “in ontwikkeling”.

Belangrijkste taken:

• Het door een stapsgewijze aanpak stimuleren van de ontwikkeling van kwaliteitsdenken en -handelen van vrijwilligers in de Rouwzorg
  • Ontwikkelen van beleid en visie, en de vertaling daarvan in concrete doelstellingen
  • Bevorderen van de samenwerking met en tussen diverse (vrijwilligers-)organisaties
  • Coördineren, uitvoeren en realiseren van projecten ten behoeve van de LSR of van samenwerkingsprojecten met andere organisaties
  • Het werven van fondsen

De functie-eisen zijn:

• HBO+/academisch werk- en/of denkniveau
  • Kennis van en ervaring met beleids-/strategieontwikkeling bij voorkeur op het gebied van kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitssystemen
  • Kennis van/affiniteit met rouw
  • Kennis van/affiniteit met vrijwilligerswerk resp. de welzijnssector

Wij verwachten de volgende persoonlijke eigenschappen:

Als persoon beschikt u over zeer goede contactuele eigenschappen en een uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. In uw werk denkt u pro-actief. U kunt functioneren in een complexe omgeving, kunt omgaan met weerstand en bent in staat om doel- en resultaatgericht te handelen. U bent flexibel ten aanzien van veranderingen in het werkterrein en t.o.v. werktijden.

Gezien de samenstelling van het team gaat bij gelijke geschiktheid de voorkeur uit naar een man.

De functie is ingeschaald in schaal 11 van de CAO-Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening: € 2.565 - € 3.926 bij een volledige aanstelling van 36 uur per week.

U wordt verzocht vóór 1 juni 2006 uw sollicitatiebrief met CV te sturen aan de directeur Mr. E.L. Groen-de Lange, Postbus 13189, 3507 LD te Utrecht of te mailen naar egroendelange@verliesverwerken.nl

Profielschets stafmedewerker Strategie en Ontwikkeling

Achtergrond en aanleiding: ontwikkeling kwaliteit rouwzorg binnen de LSR

Als vervolg op het Project Rouwzorg heeft de LSR besloten de “kwaliteit van de rouwzorg door vrijwilligers” op te nemen in haar takenpakket. Daaraan ten grondslag ligt het gezamenlijk belang van de bij het Project Rouwzorg betrokken organisaties en de idee dat de LSR de meest aangewezen organisatie is om hierin een centrale rol te spelen.

De LSR is dan ook bereid hiervoor een medewerker in dienst te nemen.

Breedte van de beoogde functie

Het Bestuur van de LSR heeft aangegeven de taak van een nieuwe medewerker bij voorkeur breder te willen zien dan uitsluitend als ‘medewerker kwaliteit’. De inschatting is ook dat de functie daarmee effectiever kan zijn. Het organiseren van kwaliteitsontwikkeling in een ‘medewerker kwaliteit’ heeft in de praktijk een groot afbreukrisico, doordat het leggen van het accent op kwaliteit onduidelijkheid binnen de organisatie kan geven.

Het Project Rouwzorg heeft duidelijk gemaakt dat de daarbij betrokken organisaties onderkennen raakvlakken te hebben en elkaars kennis en kunde willen benutten voor gemeenschappelijk voordeel en wellicht zelfs gemeenschappelijke profilering.

Dit pleit ervoor nu niet specifiek uitsluitend op kwaliteitsontwikkeling te focussen. Veeleer gaat het om het organiseren van een platform voor mogelijk ook andere vormen van samenwerking. Daarbij kan als eerste kwaliteit op de agenda staan, maar t.z.t. net zo goed bijvoorbeeld communicatie.

Met het aantrekken van een medewerker “strategie en ontwikkeling” wordt een basis gelegd voor duurzame samenwerking, niet op voorhand beperkt tot het item kwaliteit.

Randvoorwaarden voor een effectieve centrale rol van de LSR

De bij het Project Rouwzorg betrokken organisaties hebben aangegeven de LSR vanwege haar positie en expertise als de geschikte organisatie te beschouwen om de ontwikkeling van de kwaliteit van rouwzorg door vrijwilligers verder ter hand te nemen.

Juist omdat het gaat om implementatie van kwaliteitsdenken en -handelen bij vrijwilligers van andere organisaties dan de LSR zelf, is het van belang dat de LSR zich gesteund weet en kan bogen op draagvlak, ook binnen deze andere organisaties.

Randvoorwaarden voor een succesvolle inbreng door de LSR zijn dan in ieder geval:

• Commitment van alle participanten in het Project Rouwzorg dat zij de kwaliteit van de rouwzorg door vrijwilligers (ook) belangrijk vinden;
  • Inzet van participanten (zowel materieel als immaterieel) om de nieuwe LSR-medewerker te faciliteren (fondsen werven, binnen hun organisatie aandacht en ruimte bieden voor wederzijdse uitwisseling van kennis en kunde);
  • Kiezen voor een stapsgewijze aanpak, primair gericht op de ontwikkeling van kwaliteitsdenken en -handelen van vrijwilligers.

Niet (direct) de focus op certificering, zonder dit als uiteindelijk resultaat te willen uitsluiten.

Juist omdat het vrijwilligersorganisaties betreft is een behoedzame aanpak vereist. Daarin past het appelleren aan wat iedere vrijwilliger wil of zou moeten willen: ‘zijn/haar werk zo goed mogelijk doen, omwille van de cliënten en voor eigen voldoening’.

“Wij investeren in jullie” is in dit verband effectiever dan “wij willen naar ISO-certificering”. De charme en aantrekkingskracht van vrijwilligersorganisaties is juist veelal dat zij niet overgeorganiseerd zijn.

Intern

Het werkterrein van de Cluster Rouw (CR) van de LSR blijft in beginsel ongewijzigd. Wel zal de CR handreikingen moeten doen aan de medewerker Strategie en Ontwikkeling (kennis en expertise). Anderzijds kunnen door de medewerker Strategie en Ontwikkeling ‘in het veld’ opgevangen signalen leiden tot mogelijke actualisering van koers en/of aanpak extern en/of intern.

Plaats in de LSR-organisatie

De medewerker Strategie en Ontwikkeling (S&O) is in feite de “verbindingsofficier” tussen de LSR en de verschillende vrijwilligersorganisaties. Hij/zij ontwikkelt en operationaliseert de agenda voor de korte en middellange termijn voor verdergaande samenwerking, uiteraard in nauwe samenspraak met de betrokken organisaties.

Gezien het extern gerichte karakter van de functie en het onderscheid in taakstelling met de Cluster Rouw (CR), wordt de medewerker S & O direct gekoppeld aan de directeur van de LSR.

In deze positionering is ook de afstemming met LSR-eigen onderwerpen geborgd, zonder dat het beeld ontstaat van een in het LSR-takenpakket geďntegreerde functie.

Samenvatting van de functie-kenmerken

• Het betreft niet een vooraf duidelijk in te vullen functie, maar een functie ‘in ontwikkeling’.
  • Dit betekent, zoals hiervoor al gesignaleerd, dat de functie niet een kortdurend karakter kan hebben, maar voor langere termijn in de LSR-structuur ingebed dient te worden.
  • De functie dient veel breder gezien te worden dan alleen Kwaliteit.
  • Uitsluitend focussen op Kwaliteit is, mede gezien de beoogde omvang van het dienstverband van 32 uur per week resp. toekomstige ontwikkelingen, te beperkt.
  • De doelstellingen resp. prioriteiten van de werkzaamheden kunnen van jaar tot jaar anders zijn.
  • In 1 e instantie zal de nadruk liggen op het beleidsterrein: kwaliteit resp. de doelgroep: vrijwilligers, maar kan later (of parallel) ook hele andere beleidsterreinen en/of doel(groep)en betreffen.
  • De functie is vooral gericht op samenwerking met diverse (vrijwilligers-)organisaties.
  • De functionaris is een ‘proces-manager’ met oog voor wat gemeenschappelijk kan, en met respect voor wat ‘eigen’ is aan de verschillende organisaties en niet zozeer iemand die blauwdrukken ontwikkelt en oplegt.
  • Het betreft vooral een extern-gerichte functie; de medewerker is vooral ‘vertegenwoordiger’ van de LSR. Het uitdragen van eigen kennis en expertise en andere organisaties daarvoor winnen en daarin ook zelf stimuleren.
  • Functionaris moet de LSR-visie onderschrijven maar daarbinnen is het vereiste van ‘procesmanager’ alleen effectief wanneer de medewerker ook beschikt over een eigen visie/inhoudelijke inbreng.
  • Het betreft een functie met een strategisch karakter.

Eerder is opgemerkt dat de kwaliteitsontwikkeling in feite een signaal is van de bereidheid van alle partijen om mogelijkheden voor verdergaande samenwerking te verkennen en mogelijk inhoud te geven.

Profiel functionaris

Iemand die:

• in staat is zelfstandig te werken in een complexe omgeving;
  • beschikt over goede contactuele eigenschappen om op verschillende niveau’s (bestuurlijk en uitvoerend) goed te communiceren;
  • een échte ‘netwerker’ is;
  • kan omgaan met verschillende belangen en bestand is tegen in- en externe weerstanden;
  • in staat is een breed gedragen koers te ontwikkelen in lijn met het beleid van de LSR;
  • affiniteit heeft met rouw resp. rouwzorg;
  • ervaring en/of affiniteit heeft met vrijwilligerswerk;
  • in staat is invulling te geven aan een vooral extern-gerichte functie, die nog in ontwikkeling is, waarvan de doelstellingen en prioriteiten niet eenduidig te benoemen zijn omdat deze van tijd tot tijd kunnen wisselen;
  • bekend is met kwaliteitsontwikkeling en –systemen;
  • bereid en in staat is mee te werken aan het genereren van inkomsten om de eigen functie ‘in de lucht te houden’;
  • bereid en in staat is aan de functie verbonden inconveniënten te accepteren, zoals werken op ongeregelde tijden en veel reizen;
  • Leeftijd heeft van 30+
  • Beschikt over een HBO + / academisch werk- e/o denkniveau

Gezien de samenstelling van het team gaat, bij gelijke geschiktheid, de voorkeur uit naar een man.

Het betreft een tijdelijke aanstelling voor 1 jaar, met de mogelijkheid van verlenging.

Salaris indicatie

De functie is ingeschaald in schaal 11 van de CAO-Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening: € 2.565 - € 3.926 per maand bij een volledige aanstelling van 36 uur per week.

Selectieprocedure

Beoordeling schriftelijke reacties door ‘sollicitatiecommissie’, bestaande uit:

• Vertegenwoordiger van de Klankbordgroep Rouwzorg
  • Lucie Hermans-van Beek als medewerker personele zaken LSR
  • Evelien Groen-de Lange als directeur LSR

Sollicitatiegesprekken, in eerste instantie te voeren door ‘sollicitatiecommissie’, in 2e aanleg eventueel aangevuld met een LSR-bestuurslid.

Tijdsplanning

Reageren vóór: 01-06-2006

Uiterlijke ingangsdatum dienstverband: 01-10-2006

Informatie

Informatie over de LSR resp. het Project Rouwzorg is te vinden op www.verliesverwerken.nl resp. www.rouwzorg.nl.

Meer informatie over de functie of andere informatie kan worden ingewonnen bij de directeur van de LSR, Evelien Groen-de Lange (030-276 15 15)

Reactie

Een gemotiveerde brief met curriculum vitae kan verzonden worden naar:

Landelijke Stichting Rouwbegeleiding (LSR)
t.a.v. Mr. E.L. Groen-de Lange
Postbus 13 189