Nieuwsoverzicht uit de vak- en nieuwsbladen

Uitvaartnieuws Week 47
20 november 2006 t/m 26 november 2006

overzicht eerdere uitgaven

naar homepage

Leeuwarder Courant. 20 november 2006. Uitvaartverenigingen Friesland voor fusie
De Federatie van Uitvaartverenigingen in Friesland stemt in met de fusieplannen van de beide landelijke uitvaartorganisaties. De LSUW en het NVU gaan, als ook de andere federaties daaraan hun fiat geven, met ingang van 1 mei 2007 onder de naam Nardus verder.
De Friese uitvaartfederatie, die de belangen van 350.000 inwoners behartigt, is de eerste in Nederland die met de fusie-voorstellen akkoord gaat. De overige federaties beslissen de komende weken.
.......

Gedenkteken asielzoeker in Sint Annaparochie Leeuwarder Courant. 22 november 2006. Vuur op Hassans graf in Sint Annaparochie
Marscha van der Vlies: Sterven als asielzoeker. Dieper menselijk leed is haast onvoorstelbaar, vindt kunstenares Det Smeets. Toen ze hoorde dat het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers in Sint Annaparochie asielzoekers anoniem begroef, omdat het daar het goedkoopst is, besloot ze samen met andere kunstenaars gedenkbeelden te maken.
De tiende etage van het voormalige kantoor van de sociale dienst in Utrecht. De verwarming suist. Koffievlekken op de blauwgrijze vloerdekking. De wanden smoezelig, de luxaflex vergeeld. De betonnen kolos, gedoopt tot De Toren van Babel, doet nu dienst als decor voor kunstprojecten. Tot zondag staan op die kale etage zeven gedenkbeelden tentoongesteld voor zeven naamloos begraven asielzoekers. Over een week worden de monumenten op het kerkhof in Sint Annaparochie geplaatst.
„Hassans naam staat op mijn verjaardagskalender. Ik heb hem nooit gekend, maar hij heeft een plek gekregen." Det Smeets maakte een gedenkbeeld voor de in de Somalische hoofdstad Kismayu geboren Hassan Omar. Hij overleed op zijn 32ste in Smallin-gerland.
........

Gedenktekenspecialist Leeuwarden Leeuwarder Courant. 23 novmeber 2006. Gedenktekenspecialist groeit als een olievlek
Chiel Evers: Gestaag breidt het grafstenenbedrijf van Renze Wiersma uit Leeuwarden zich uit. Krap twee jaar geleden kocht hij een failliete onderneming in Zuid-Holland. Deze week opent de negende winkel van De Gedenktekenspecialist. In zijn eigen woonplaats Leeuwarden. „Het gaat als een olievlek." De formule was goed: grafmonumenten laten maken in India. Dan is de kostprijs de helft lager. Maar de directie van De Gedenktekenspecialist was te inhalig. „Ze wilden allemaal in een Lexus of een Mercedes rijden," zegt Wiersma. Het bedrijf belandde in een faillissement.
In een week nam hij de ingrijpende beslissing om de failliete onderneming te kopen. Inclusief veertien man personeel en alle verplichtingen jegens klanten. Er waren vier eigen filialen in de Randstad en hij sloot een overeenkomst met drie zelfstandigen die een minderheidsbelang in het bedrijf namen.
,,Chaos, ontevreden klanten en gedemotiveerd personeel." Dat waren de omstandigheden waarmee Wiersma in het begin te maken had. „En de omzet was met €1,5 miljoen heel povertjes." Inmiddels heeft hij de groei te pakken. Volgend jaar verwacht hij een omzet die drie keer zo hoog is. Vooral dankzij de Leeuwarder vestiging, waar acht mensen werken, en de inzet van vertegenwoordigers.

Verschillende kranten. 23 november 2006.
'Euthanasiewet is paternalistisch'
(ANP) De Nederlandse euthanasiewet is paternalistisch. Op die bevinding is juriste Esther Pans deze week gepromoveerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De wet staat bekend als vergaand en progressief. Maar het is niet het zelfbeschikkingsrecht van de zieke waar het om draait, maar de plicht van de arts om lijden te verlichten. Omdat niet zelfbeschikking, maar het lijden maatgevend is voor de beoordeling van een euthanasieverzoek, is onze euthanasiewet 'in de kern' paternalistisch, vindt Pans.


De Stentor. 23 november 2006. Gemeente zet in op wandgraven op ‘nieuw’ Kranenburg
In eerste instantie negentig, maar uiteindelijk zo’n driehonderdzestig wandgraven. Als Zwollenaren er evenveel voor voelen als de gemeente, is Kranenburg straks een van de grootste landelijke wandgraflocaties van het land. De gemeente Zwolle rondt momenteel een groot onderzoek af naar de bereidheid van burgers om uiteindelijk een wandgraf te nemen. De gemeente gaat uit van een gestapelde constructie van maximaal drie graven hoog - bijna tweeëneenhalve meter....De grafwanden moeten aan de randen van een ‘ structuur-tuin’ komen. Die tuin is een van de onderdelen van de nieuwe uitbreiding van de begraafplaats ten noorden van de stad. De structuurtuin ligt tussen het nog te bouwen uitvaartcentrum van Yarden/Monuta en een soort amfitheater voor ruim 130 graven in. Ook de parkeerplaats van Kranenburg wordt uitgebreid.Totale kosten: 1,9 miljoen euro.

Manuel Fetter monument in Leeuwarden Leeuwarder Courant. 24 november 2006. Vernielingen bij graf Manuel Fettter
Bij het graf van de vermoorde Manuel Fetter op de Leeuwarder Noorderbegraafplaats zijn in de nacht van zaterdag op zondag vernielingen aangericht. Dit gebeurde nog geen dag nadat jongeren en familie van Fetter in de binnenstad hadden gedemonstreerd voor een eervollere behandeling van zijn monument op het Waagplein. Of beide zaken met elkaar te maken hebben, is vooralsnog onduidelijk. De moeder van Manuel Fetter ontdekte gisterochtend dat de bloemen bij zijn graf waren vertrapt. Vandalen hadden ook aarde over het graf gegooid en het 'eeuwig brandend lichtje' vernield. De glazen plaat zelf bleef onbeschadigd, net als andere graven in de omgeving.
„De daders hadden een grote schoenmaat, het waren dus geen kinderen", zegt WD-raadslid Wyb Feddema, die zich als vertegenwoordiger van de familie opstelt. De politie is ter plekke geweest en heeft de aangifte opgenomen.....

NRCHandelsblad. 24 november 2006. Laatste rustplaats. Deel acht van een serie
Koos van Zomeren: Bomen doen weinig om je aandacht te trekken. Hun aanwezigheid lijkt vanzelf-sprekend. Toen ik over bomen op begraafplaatsen begon, zei Frank van den Brink dat we dan naar de Gansstraat moesten. Daar gingen we heen en dit bleek de begraafplaats te zijn waar je langskomt met de trein uit of naar Arnhem. Vredig verweerde stenen onder de hoge bescherming van opgaand geboomte - vaak had ik er in het voorbijgaan een verlangende blik op geworpen.
Meteen bij de ingang: een witte esdoorn van een werkelijk majestueus formaat. „Die staat al op een foto uit 1905", zei Van den Brink (48, werkzaam bjj Stadswerken). „Ik zou niet weten", zei hij, „waar in Utrecht nóg zo'n grote staat."
De witte esdoorn is een exoot uit Noord-Amerika. Voorheen werd hij in onze steden volop aangeplant, maar hij is erg breukgevoelig en geeft veel wortel-opdruk. Nu zie je hem eigenlijk alleen nog maar waar geen auto's komen. Dus daar heb je het al de begraafplaats als toevluchtsoord. Bomen zijn in hun prille jeugd betrekkelijk flexibel. Maar als ze zich eenmaal op bepaalde omstandigheden hebben ingesteld, gedijen ze het best als er weinig verandert. En waar vindt een boom tegenwoordig nog zekerheid?....

Leeuwarder Courant. 24 november 2006. Eerbied voor doden over grenzen heen
Corry Nicolai: In veel christelijke kerken worden zondag, de laatste dag van het kerkelijk jaar, de overledenen herdacht. In Turkije doen moslims dat op de laatste dag van de ramadan en op het Offerfeest.... .De eerste dag van het Suikerfeest gaan we naar de begraafplaats in Kayseri. Deze is meer dan 5 kilometer lang en de duizenden graven liggen beschut langs de heuvelrug. Het pad is vol mensen, mannen, vrouwen en kinderen die naar het graf van hun naaste lopen. Wij bezoeken de graven van vaderskant, van opa, oma en van een broer die in juli plotseling is gestorven. Nazmiye en haar familie zijn ervan overtuigd dat de overledenen hen zien en horen. Na hun gebed verzorgen we het graf. Zachte gebeden klinken overal om ons heen en bij enkele graven lezen jongens en meiden gehurkt zachtjes uit een Koran.
Langs het pad staan veel mensen snoepjes uit te delen en voor de kinderen zijn er ballonnen. Ik kijk best verbaasd. Dit had ik niet verwacht. Snoepjes en ballonnen, een plechtige en tegelijk gemoedelijke sfeer met mensen die mij toeknikken en zeggen: 'Hos geldiniz' - 'welkom bij ons'.
Als antwoord op mijn vragende ogen leggen Nazmiye en haar oom mij uit: „Alles wat hier wordt gedeeld geeft glans aan hen die nu bij Allah zijn. Wij geloven dat zij ons zien."

Friesch dagblad. 24 november 2006. Crematorium van verenigingen
De samenwerkende begrafenis-vereningingen van Fryslân overwegen een eigen crematorium te beginnen. Dat zegt voorzitter J. de Jong van de Federatie van Uitvaartverenigingen in Fryslân. De landelijke koepels van uitvaartverenigingen LSUV en NUV gaan volgend jaar samen en daarmee ontstaat een degelijke structuur die de komst van een eigen crematorium mogelijk maakt.
,,Ik benadruk dat er nog niets concreets is, maar het is een serieus toekomstscenario”, zegt De Jong.
De 212 aangesloten verenigingen van de Friese Federatie verzorgen nog altijd ongeveer de helft van het aantal uitvaarten in Fryslân. De verenigingen doen echter alleen begrafenissen, terwijl een steeds groter deel van de bevolking gecremeerd wil worden. Landelijk gezien overtreft het aantal crematies al het aantal begrafenissen. ,,Er zijn in de provincie nu drie crematoria, van Yarden en Monuta. Ik denk dat er best een markt kan zijn voor een vierde. Het is ook een kwestie van vermogensbeheer.” De meeste verenigingen hebben behoorlijk wat geld in kas, bedoelt De Jong, en het kan wel eens voordeliger zijn om dat te investeren in een crematorium dan dat het op de bank staat.
De nieuwe koepel Nardus, die per 1 mei ontstaat, wordt een belangenbehartiger voor de onderlinge uitvaartverzorgers.

Volkskrant. 25 november 2006. Moslims die zweren bij ' mystiek' .
.........
Misschien is geloof uiteindelijk het enige wat Surabaya bindt. Surabaya is de bakermat van de islam in Indonesië en Oost-Java is nog altijd een centrum van orthodoxe moslims. Die moslims stromen dagelijks naar het graf van Sunan Ampel, een van de negen legendarische figuren die in de 15de eeuw de islam naar Indonesië brachten. Zijn graf ligt achter de Chinese buurt, in een kampung die veel weg heeft van een Arabische kasbah, inclusief bedela-ressen en handelaren. Bij het graf zelf bidden altijd mensen. Zij reciteren niet de Koran, zij vragen Sunan Ampel rechtstreeks om hulp, om geld. Daarin verschillen zij nauwelijks van de Chinezen die verderop in de Confuciaanse tempel in Kampung Duku wierook branden bij de beelden van Confucius en Kwan lm. En op donderdagavond doen ze het allemaal, moslims, Chinezen, hindoes en christenen, bij 'Joko Dolog' (de dikke man), dat eigenlijk een beeld is van koning Kertanagara in Boeddha-houding.
Rond de graven en de beelden hangen krachten die voor hen allemaal ouder zijn en sterker dan de Koran of de Bijbel. Want behalve islamitisch is Surabaya vooral ook erg Javaans, en dat betekent dat mensen hier geloven in 'mystik'. Die 'mystik' zetelt in elk beeld, elk graf, in elk oud gebouw. Daarom slopen ze ook die oude Hollandse gebouwen liever niet. Je weet nooit wat je je op de hals haalt.

Joods monument in lemmer Leeuwarder Courant. 25 november 2006. Eindelijk gedenkteken Lemster joden
De onthulling was al gepland voor de dodenherdenking van 4 mei, maar toen was het door ambtenaar Marcus Noordmans ontworpen monument nog niet klaar. Gistermiddag was het wel zover. De leerlingen van groep zeven en acht van de Lemster basisschool Sint Jozef legden steentjes met een gedicht bij het gedenkteken voor broer en zus Jozeph en Sarah Blok in het naar hen genoemde park aan de Markerstraat in Lemmer, ruim 64 jaar na hun dood in Auschwitz.
„Ik ben bij je graf geweest, ik denk nog aan jou", legde PvdA-raadslid Roel Kingma de toehoorders uit over deze Joodse traditie. Behalve de schoolkinderen trok de plechtigheid ook ouderen die de laatste twee Lemster Joden nog hadden gekend.........

Bezoek de internetsite van:
Naar Uitvaartmedia homepage