Eindhovens
Dagblad: 15 augustus 2006 Monument voor naamloze kinderen
José van Erp: In Gemert is gisteren een monument onthuld ter
gedachtenis aan de ongedoopte of naamloos begraven kinderen uit deze
gemeente. Dat gebeurde na de mis in de kerk St. Jansonthoofding. Het
monumentje is door leden van de werkgroep zelf ontworpen en is gemaakt
door Lobke Dekkers. Het monument bestaat uit twee open handen tegen
elkaar aan waarin een gedicht is neergelegd als symbool voor de lege
handen waarmee ouders na de sterfte van hun kind achterblijven. Sommige
kinderen sterven voordat er de mogelijkheid is om ze te dopen. In
het verleden had een aantal doodgeboren baby's geen naam. De kinderen
begraven in de gewijde grond van een roomskatholieke begraafplaats
was lange tijd niet toegestaan. Deze kinderen werden door familieleden
dan ook vaak zo dicht mogelijk in de buurt van de kerk of het kerkhof
begraven, echter zonder kruis of ander herkenningsteken.......
Tubantia.
15 augustus 2006. Graven geruimd
op kerkhof in Vriezenveen
Op het kerkhof van de rooms-katholieke Heilige Antonius Abt aan het
Oosteinde zijn afgelopen maanden in totaal 28 oude graven geruimd,
die door verzakking van de veengrond bijna -bloot- kwamen te liggen.
De stoffelijke resten zijn inmiddels overgebracht naar een nieuw algemeen
graf.
Daarop wordt een steen geplaatst met daarop de namen van de overledenen.
Op 24 september wordt in de kerk een speciale dienst hiervoor gehouden,
waaraan alle koren van de parochie Vriezenveen deelnemen. De kerkdienst
begint om 9.30 uur en wordt geleid door pastor Munsterhuis.
Verschillende
kranten. 16 augusuts 2006. Moslims
en rk kerk
in front tegen euthanasie
De Islam en de Rooms-Katholieke Kerk in België werken
samen aan een front tegen uitbreiding van de euthanasiewetgeving.
Dat zeggen de Belgische kardinaal Godfried Danneels en vice-voorzitster
Hacer Düzgün van de Belgische Moslimexecutieve in een interview
met de Vlaamse krant De Morgen. Het is in Europa een unicum dat de
beide religies gezamenlijk de druk op de politiek opvoeren. De twee
religieuze leiders willen ook de joodse gemeenschap betrekken bij
hun initiatief. De protestantse kerken in België doen niet mee.
Tubantia.
16 augustus 2006. Parochianen verzorgen zelf uitvaarten
Parochianen van de Wierdense parochie Sint Jan de Doper gaan
zelf
uitvaarten in hun kerk verzorgen. Leden van de werkgroep
Avondwake zijn hiervoor speciaal op cursus geweest.
Het is de bedoeling dat zij de uitvaarten in de katholieke kerk van
Wierden verzorgen die plaatshebben op de zaterdagen en in vakantieperiodes
bij afwezigheid van de pastores.
Twee leden van de werkgroep gaan voor in deze vieringen en de andere
leden zullen daarbij assisteren. Het Wierdense kerkbestuur nam het
besluit mede met het oog op de toekomst. Want we weten allemaal dat
pastores niet meer voor één parochie werkzaam zijn,
maar binnen een cluster werken. Daardoor is het niet meer zo vanzelfsprekend
dat zij beschikbaar kunnen zijn over alle uitvaarten, valt te lezen
op de eigen website van de Wierdense parochie (http://www.st-jan.nl).
Deze werkwijze is overigens niet helemaal nieuw, want iedereen kent
parochies waar dit al het geval is. Velen maakten dit wellicht al
in hun eigen familie- of vriendenkring mee.
Het parochiebestuur
stelt vast dat bij een sterfgeval veel kan worden overgelaten aan
de ingeschakelde uitvaartonderneming. Maar niet alles. Ook de parochie
heeft een taak bij de uitvaart. Er zullen vieringen in de kerk plaatsvinden,
zoals de avondwake en de uitvaart zelf. Er wordt alles aan gedaan
om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Meestal vinden we dat vanzelfsprekend
en gelukkig is dat vaak ook zo, maar we mogen toch daar niet zomaar
vanuit gaan......
Verschillende
kranten. 17 augustus 2006. Christen vraagt om eeuwige
grafrust
De christenpublicist Jaap Spaans heeft een klacht ingediend bij minister
Johan Remkes van binnenlandse zaken, omdat hij zich gediscrimineerd
voelt. Hij wil net als moslims de mogelijkheid hebben begraven te
worden in een graf waarvoor een eeuwige grafrust geldt. De Wet op
de lijkbezorging lijkt dat echter tegen te gaan. 'Onbeperkte' grafrust
betreft tegenwoordig meestal een periode van twintig jaar, die steeds
met tien jaar verlengd moet worden.
De in Hoogeveen wonende Spaans, een baptist, hecht op grond van zijn
levensovertuiging aan een onbeperkte grafrust. Hij wil na zijn dood
blijven liggen tot 'de jongste dag' en trekt een parallel met joden,
van wie de graven in principe ook niet worden geruimd.
Hoewel het regelen van altijddurende grafrust vrijwel onmogelijk is,
maakte de gemeente Oude IJsselstreek deze maand een uitzondering.
In Terborg wordt namelijk een deel van een begraafplaats speciaal
ingericht voor moslims, met als uitgangspunt eeuwige grafrust. Er
wordt dus niet periodiek geruimd, zoals bijna overal het geval is.
Dergelijke uitzonderingsmaat-regelen rieken volgens Spaans naar discriminatie
op grond van godsdienst of levensovertuiging. Onderscheid maken tussen
bevolkingsgroepen is in strijd met artikel 1 van de Grondwet (antidiscriminatie-artikel),
houdt hij Remkes voor. Als voor moslims ruimte wordt gecreëerd
voor eeuwige, onbeperkte grafrust, vind ik dat burgers met een andere
geloofsovertuiging daar evenzeer recht op hebben....
Tubantia:
17 augustus 2006. Beeld gestolen op begraafplaats
Een
54-jarige vrouw uit Almelo deed donderdag 17 augustus aangifte van
diefstal. Vanaf het graf van haar zoon, aan de Willem de Clercqstraat
in Almelo, werd tussen vrijdag 11 en zondag 13 augustus een beeld
gestolen. Dit beeld stelt een indiaan voor in meerdere kleuren met
een zwarte ketting en verzilverde adelaar.
Het beeld is ongeveer 40 cm hoog. Het beeld heeft grote emotionele
waarde voor de familie. De politie stelt een onderzoek in en verzoekt
eventuele getuigen zich te melden via telefoonnummer 0900-8844.....
Trouw.
19 augustus 2006. De dood vieren... zonder tranen?
Marinus van den Berg: Een feestelijke begrafenis doet misschien
meer recht aan een overledene dan een vluchtige uitvaart. Maar enige
achterdocht is op zijn plaats.
Uit een onderzoek
van verzekeraar Achmea blijkt dat bijna de helft van
de Nederlanders van de eigen uitvaart wil dat het een feest wordt.
Je kunt dat een positief bericht noemen als dit betekent dat in ieder
geval de helft denkt dat zijn leven de moeite waard is om gevierd
te worden. Er is een zekere levenstevredenheid in eigen ogen in te
beluisteren: je leven is de moeite waard om gevierd te worden. Er
kan ook in gehoord worden dat rituelen belangrijk worden gevonden.
Je vraagt
je af wat de andere helft denkt. Feesten -althans sommige- kunnen
aardig in de papieren lopen en dus lijkt het wijs je te verzekeren.
Daarin is de verzekeraar natuurlijk vooral geïnteresseerd. Alles
kan momenteel bijna, als je maar betaalt. Met de uitvaart van André
Hazes is een trend gezet, zegt men.
|